Warsztat

Jak robić zdjęcia w ruchu – poradnik

15 lutego 2018

Z pewnością chcąc fotografować coś w ruchu, zastanawiamy się, czy obiekt powinniśmy zamrozić, czy rozmyć. Warto w związku z tym wiedzieć, że korzystając z właściwego czasu ekspozycji, możemy w ciekawy sposób pokazać szybkiego biegacza, pędzący pociąg, ale także wolno płynącą rzekę lub dostojne, szybujące chmury. Warto postarać się, aby poruszający się obiekt, tj. rowerzysta, był na fotografii możliwie najbardziej ostry. Jednak otaczające tło powinno zostać rozmyte. Aby uzyskać ten efekt, musimy ustawić odpowiednio długi czas ekspozycji. Tego typu zdjęcia są zwykle wykonywane z ręki. Skupiając się na pędzącym obiekcie, powinniśmy poruszać kamerą za nim. To nie jest łatwa sztuka i na początku trzeba wiele ćwiczyć, aby się tego nauczyć. Ale warto, bo wtedy uzyskujemy niezwykle interesujące efekty wizualne. Możemy także zrobić odwrotnie: sfotografować ostre tło, a przedstawiany przedmiot pozostawić zamazanym. Korzystając z tej metody, dajemy odbiorcy wyraźnie do zrozumienia, że nasz ruchomy obiekt jest bardzo szybki. Jak możesz uzyskać ten efekt? Będziemy do jego wykonania potrzebować statywu lub innego podparcia aparatu. W tym przypadku również ustawiamy długi czas ekspozycji. Dzięki tym dwóm czynnikom fotografowany przez nas obiekt będzie całkowicie rozmazany, a otaczające go tło pozostanie bardzo ostre. Okazuje się, że ten sposób nie jest zarezerwowany tylko do pokazania szybkich biegaczy, samochodów czy pociągów. Jest to świetna metoda pokazywania bardzo powolnie płynącej wody lub chmur. Zima sprzyja komponowaniu takich krajobrazów. Można także zamrozić cały kadr na zdjęciu, a pokazywany ruch zostanie wówczas uchwycony w bardzo krótkim momencie, co może skutkować niesamowitym ujęciem. Aby uchwycić szybko poruszający się obiekt, musimy ustawić krótki czas naświetlania. Możemy to jednak zrobić, gdy fotografujemy w naprawdę dobrych warunkach oświetleniowych. Warto także spróbować wykonać zdjęcia całkowicie rozmazane, przez co uzyskamy niezwykły efekt do celów artystycznych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

dziewiętnaście + 14 =